Pagina's

woensdag 1 oktober 2014

Oktober 2014 Buy Nothing New maand in Nederland

Snuffelend op het wereldwijde web, stuitte ik op een post van Elke dag Zaterdag, verwijzend naar  dit initiatief. Het zal je niet verbazen dat dit direct mijn interesse wekte
 
We zijn natuurlijk al lekker bezig in Huisje Weltevree, we hergebruiken en customizen wat af. Daar hebben we ook nog veel lol in. Dus enthousiast dook ik in het concept en zag dat het niet alleen met niets nieuws kopen heeft te maken, zoals je misschien in eerste instantie zou verwachten. De kunst is om niets nieuws te kopen en zo te ontdekken wat je eigenlijk al hebt. Niets zweverigs, gewoon bewust worden van de spullen om je heen. Wat kún je er eigenlijk mee? Heb je nog méér nodig? En als die vraag met "Ja" beantwoord wordt, moet het dan perse nieuw zijn?
 
In mijn geval...heb ik die nieuwe, bij mijn mooie kast passende, kussentjes nodig voor mijn bank? Uh...ja, dat is duidelijk... Moeten ze nieuw zijn? Of kan ik snorren naar een tweedehandslapje en daar hoesjes voor de bestaande kussentjes van fabriceren? Tijdsgewijs gaat mijn voorkeur natuurlijk uit naar het kopen van nieuw, budgetsgewijs (zeker niet onbelangrijk) naar het zelf maken van de hoesjes. En nu ik dit zo schrijf...moeten het perse lapjes zijn? Of zal ik dan kijken naar een oud kledingstuk of een oud gordijn en dáár die kussentjes van maken? Wel zo grappig...
 
Moet ik wel even een nieuw naaimachine aanschaffen, oh nee, buy nothing new maand... Ik leen hem wel. Geef ik direct mijn oude kussenhoesjes weg aan wie ze wil hebben, of ik verkoop ze op Marktplaats, kan ik er volgende maand nieuwe panty's voor kopen. Of béter, ik ruil de hoesjes voor de panty's! Wel even iemand zoeken die én roze, groene en lichtblauwe hoesjes wil hebben en óók nog eens van die lekkere dikke rode, paarse of groene panty's van de markt heeft... Dat is wel een puntje.
 
Maar goed, het punt is duidelijk, met hergebruik, lenen, ruilen, geven, nemen, huren, opleuken, vintage en tweedehands komen we de maand wel door. Ik doe mee en zal jullie af en toe vermoeien met mijn niet nieuw gekochte maar oh zo leuke spulletjes.
 
Kleine kanttekening heb ik wel... Al het zalige geruil, geleen, gefreubel en "goed voor alles" ten spijt.... Hoe heerlijk is het niet als je door de stad loopt met je nieuw aangeschafte kussensloopjes, schoenen of nagellakje in zo'n milieuvervuilend plastic zakje! Hoe kan een mens zich verheugen op de eerste keer op die schoenen lopen en wat kan een vrouw extatisch worden van alle mogelijkheden die deze stappers haar garderobe geven. Hoe fijn is het als de kussentjes in de bank liggen en het plaatje "klopt"? En die nagellak...alleen de lúcht al! Nee...kopen is duidelijk fijn! Bezit bezwaart...dat is waar....maar het is wél lekker!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten