Pagina's

zondag 6 september 2015

Re: omgaan met negativiteit

Mijn "spiegeling" op de overpeinzingen van Barbara. Waar heeft ze het over? Dat kun je vinden op haar blog... 


Niet. Ik doe dat niet, me afsluiten voor negativiteit bedoel ik. Mijn voelsprieten staan, al zolang ik me kan herinneren, op scherp. Tenminste...dat beeld ik me zo in. Ik lijk te voelen dat dingen niet kloppen en betrek dat, voor het gemak,  vaak op mezelf. Dochter stil? "mijn schuld?" Zoon rustig? "heb ik iets verkeerd gezegd?" Baas humeurig? "Heb ik vast iets niet goed gedaan" En omdat mijn narcistisch persoontje niet tegen onduidelijkheid kan vraag ik onherroepelijk "is er iets?" Laat ze niet het lef hebben om "Nee hoor..." te antwoorden! Want hell yeah dan zijn de rapen gaar! Er is iets aan de hand en het is mijn missie om de onderste steen boven te krijgen. Pas als ze woedend of in ieder geval vertwijfeld roepen dat er ECHT niets is, ben ik tevreden.... Zie je wel....hij/zij is boos...ik vóelde het gewoon... Dus afsluiten voor veronderstelde negativiteit doe ik niet, kunnen we stellen.

Duidelijke bozigheid, daar kan ik ook weinig mee. Daarmee bedoel ik dan de boosheid die er al is vóór ik me ermee heb bemoeid. Ik wil dan, net als jij, helpen want ik voel hem en dat maakt me ongemakkelijk. Ik wil niet dat mensen boos zijn, dat vind ik rot. Dus zal ik vragen, luisteren en desgevraagd adviseren of helpen met omdenken. Maar als ik niet kan helpen (dat komt uiteraard voor, want hey, ik ben ook maar een mens) dan vind ik het vooral rot voor die persoon, maar dan beïnvloedt het mijn "wellbeing" niet. Die persoon weet dat ik het heb opgemerkt en als ze een luisterend oor nodig hebben, zijn ze welkom. Geen Moeder Theresa hier, verre van.

Maar dán de types die briesend door mij  aura knallen! Boos op iedereen en dól op hun zwarte bril... Die ontwijk ik, ik voel me niet geroepen om daar iets aan te veranderen. Dat waait wel weer over denk ik dan maar... Zo niet; dan vraag ik vriendelijk of ze beseffen wat hun humeur met míj doet. Meestal is dat voldoende óf vertellen ze wat er aan de hand is. Zodat er óf weer een goede sfeer komt óf ik begrijp waarom... begrip doet wonderen voor de sfeer.

Zo lukt het mij goed om zonnig in het leven te staan hoewel ik zelf ook goed kan donderen trouwens... maar dan heb ik jou om om te denken...
Xx

1 opmerking: