Pagina's

maandag 24 augustus 2015

Kinderhandjes

Primark in Dordrecht! Hoezee??


Hey Spiegel,

Dordrecht wordt verblijd met een heusche Primark. Wat denk je daar nu van? Zelf geloof ik niet dat ik maar één cent naar deze winkel ga brengen. Alleen de naam al geeft me visioenen van shirts die door zielige kinderhandjes in elkaar worden gezet. Het schijnt dat van ieder shirtje dat 3 euro kost, slechts 2 cent bij de maker terecht komt. Nu weet ik niet hoe de levensstandaard daar is. Misschien is die 2 cent in Bangladesh wel 20 euro waard, maar dát lijkt me onwaarschijnlijk. Ik besef dat ik de ins en outs niet allemaal op een rijtje heb, maar alleen deze informatie (en dan heb ik het niet eens over de graaibakken en de massa's mensen die me bij voorbaat de kriebels al geven) weerhoudt me er al van om Primark klant te worden.

Ik ben overigens niet roomser dan de Paus hoor. Evengoed koop ik, zij het af en toe, wel shirtjes bij H&M en voor de kinderen zelfs bij de NewYorker. Daar tegenover staat dat ik tegenwoordig ook graag vintage shop en de kleding van H&M zó lang draag dat het vanzelf vintage wordt.


Nu wil het geval dat er 1,5 meisjeskuiken in ons gezin rondloopt. Zij kunnen hun geluk niet op! Een Primark!!! In Dordt!!! Dat staat garant voor "Heel Veel Voor Heel Weinig" en het is "bijna-vrouw"-eigen dat ze daar heel gelukkig van worden. Ik kan het niet verbieden natuurlijk, het is hun eigen geld. Maar tóch kan ik het niet laten om tijdens het avondeten terloops de "grote boze Primark" en de "zielige kinderhandjes" naar voren te schuiven. Heel stiekem probeer ik hen een andere richting in te duwen, meer fairtraderig en duurzaam. Uiteraard trappen ze daar niet direct in maar als ik dan over eenheidsworsten begin is het zaadje geplant en in de aanloop naar de opening zal ik het zo nu en dan wat water geven. Misschien bedenken de meiden dan ineens zelf dat ze ook geen klant van Primark worden. En natuurlijk zullen ze de Kringloop niet plat gaan lopen, dat is weer een brug te ver. Als ze er maar over nadenken...dat is voor nu genoeg.


Hou me ten goede, ik ben geen Wereld Verbeteraar,  iedereen mag zelf weten waar hij (of zij) zijn geld aan besteedt. Ik vind alleen wél dat "men" verplicht is om na te denken. Om een bewuste keuze te maken. Je bent niet perse een slecht mens als je bij Primark koopt, maar je zou de alternatieven kunnen overwegen. 

Hoe doe jij dat? Sturen in een richting die jou goed lijkt. Stúren hè, niet manipuleren! 

 xx


Het Spiegeltje van Barbara vind je HIER

 
-- We vinden het leuk dat je ons leest en we vinden het nóg leuker als je reageert! --

Geen opmerkingen:

Een reactie posten